بیش از ۲۰ نفر از اصحاب رسانه خراسان‌جنوبی در غالب تور یک روزه از کارگاه‌های گوهرتراشی،معادن سنگ‌های قیمتی و منطقه گردشگری جنگل نخاب در مناطق عشایری دهستان خور شهرستان خوسف بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛بیش از 20 نفر از اصحاب رسانه خراسان‌جنوبی در غالب تور یک روزه از کارگاه‌های گوهرتراشی ،معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و منطقه گردشگری جنگل نخاب در مناطق عشایری دهستان خور شهرستان خوسف بازدید کردند.

نوری‌ آهنگر رئیس اداره امور عشایری شهرستان خوسف در منطقه عشایری جنگل نخاب دهستان خور در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش عشایر مرزنشین در تأمین امنیت کشور گفت:بر کسی پوشیده نیست که عشایر مرزنشین در تأمین امنیت کشور شهدای زیادی تقدیم کشور و انقلاب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مرزنشینان مرزبانان واقعی هستند،افزود:عشایر در تمامی صحنه‌های نبرد همواره حضور دارند و در راه دفاع از کشور از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی کنند.

نوری آهنگر کشور ما را در شرایط فعلی درگیر جنگ اقتصادی دانست و گفت: امروزه عشایر غیور ما در کنار تمامی مهندسان و تکنسین‌های زمان جنگ در صحنه قرار دارند و با اراده زمان جنگ سعی در پیروزی دارند. 

رئیس اداره امور عشایری شهرستان خوسف با بیان اینکه سرشماری عشایر هر 10 سال یک مرتبه انجام می شود، افزود:بر اساس آخرین سرشماری‌ها،11 درصد جمعیت شهرستان خوسف را عشایر تشکیل می دهند و بر اساس پیش بینی ما بر خلاف جمعیت روستاها که روند کاهشی دارند در سرشماری جمعیت عشایری در سال آینده،شاهد افزایش جمعیت عشایری شهرستان خوسف خواهیم بود.

وی از وجود 120 محله عشایری در شهرستان خبر داد و افزود: بیش از 70 نقطه عشایری این شهرستان به وسیله دو دستگاه تانکرآبرسانی می شود.

رئیس اداره امورعشایری شهرستان خوسف ادامه داد:با توجه به وسعت شهرستان خوسف و همچنین پراکندگی مناطق عشایری نیازمند آن هستیم که از محل اعتبارات مدیریت بحران یک دستگاه تانکر به اداره امور عشایری شهرستان اختصاص داده شود. 

نوری با بیان این مطلب که یک هزار و 500 کیلومتر ایل راه عشایری داریم که نیازمند مرمت حداقل دو نوبت در طول سال هستند،گفت:خوشبختانه از ابتدای سال جاری تاکنون به همت فرمانداری شهرستان خوسف،به مرمت یک هزار و 200 کیلومتر از این راه‌ها پرداخته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بیش از 70 پروژه عمرانی را با حمایت فرماندار خوسف در مناطق عشایری این شهرستان انجام داده‌ایم،عنوان کرد: اگر خواسته باشیم مقایسه‌ای با سنوات گذشته در بحث خدمات‌دهی به عشایر داشته باشیم، می‌توان گفت که در مدت یک سال گذشته به اندازه 10 سال  در مناطق مذکور خدمات ارائه شده است.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان خوسف با بیان اینکه پروژه‌های مذکور شامل پروژه‌های عمرانی شامل بهسازی چشمه و قنوات، حمام، سرویس بهداشتی، آبشخور و غیره بوده است،افزود:البته هنوز هم کمبودهایی در محلات عشایری و زیرساخت‌های راه آسفالته و پزشک مشهود است. 

نوری اظهار کرد:در بحث آبخیزداری نیز از سال گذشته کار اجرایی 100 پشته خاکی(بند) را در شهرستان خوسف آغاز کرده‌ایم که اتفاق بسیار خوبی بوده است و این بندهایی که بسته شد موجب شد که شاهد افزایش دام در مناطق عشایری باشیم.

وی اظهار کرد:از ابتدای سال جاری در زمینه حمایت از تولید در قالب زنجیره تولید گوشت قرمز از دو محل تسهیلات در قالب صندوق توسعه ملی با نرخ 10 درصد بیش از 3 میلیارد تومان و از محل تسهیلات قرض الحسنه با نرخ 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله 6300 میلیون ریال به 120 عشایر شهرستان خوسف تسهیلات داده شد.

رئیس اداره امور عشایری خوسف با تأکید بر این که نقش عشایر در بحث تأمین امنیت بر احدی پوشیده نیست،یادآور شد:اگر از عشایر حمایت جدی صورت نگیرد در بحث تأمین امنیت،بایستی دولت هزینه‌های زیادی را متحمل شود.

نوری حیات عشایر را وابسته به دام آن‌ها دانست و افزود:خوشبختانه از ابتدای سال جاری، شاهد افزایش 30 درصدی تولیدات عشایر در شهرستان خوسف بوده‌ایم.

وی ضمن اشاره به جنگل نخاب به عنوان "بهشت کویر"،تصریح کرد:این جنگل در دورافتاده‌ترین نقطه عشایری خدمات دهی ما واقع شده است.

رئیس اداره امورعشایری خوسف با اشاره به اینکه بیشترین عشایر شهرستان خوسف مربوط به دهستان خور هستند،افزود:جنگل نخاب محل تجمع بیش از یک هزار و 500 نفر شتر است و در واقع قطب درآمدی برای عشایر این منطقه است.

انتهای پیام/غ

مرزنشینان مرزبانان واقعی هستند

برچسب ها: امور عشایر ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.